Перейти до контенту

VITA ANTIQUA                                                              ISSN 2522-9419 (Online), 2519-4542 (Print)
Центр палеоетнологічних досліджень

VITA ANTIQUA 15, 2024, МЕТОДИ МОНІТОРИНГУ ТА ДОСЛІДЖЕННЯ ОБʼЄКТІВ АРХЕОЛОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ

Аліса Соколовська1
Штучний Інтелект та перспективи його використання для дослідження наскельного живопису доби верхнього палеоліту
¹ Київський національний університет імені Тараса Шевченка
¹ ORCID: https://orcid.org/0009-0006-5626-2538

DOI: 10.37098/VA-2024-15-127-135
https://doi.org/10.37098/VA-2024-15-127-135

АБСТРАКТ

Проблемою, що піднята у даній статті є те, що перед науковою спільнотою, з моменту відкриття наскельного живопису постає безліч питань пов’язаних з розвитком наскельного живопису та його смисловим підґрунтям. До недавнього часу, в якості аналогій нам були доступні лише етнографічні порівняння творчості та світоуявлень первісних суспільств, що живуть зараз. В останні роки на арені з’явився Штучний Інтелект, який розвивається подібно до людини, і що цікаво нам, розвивається він також і в галузі образотворчого мистецтва.

У даній статті підіймається питання залучення новітньої технології Штучного Інтелекту до аналітичної сторони дослідження наскельного мистецтва доби верхнього палеоліту. Охоплюється тема того, як ми можемо використовувати Штучний Інтелект на даному етапі його розвитку для наших досліджень та перспективи того, як ми зможемо застосовувати його у майбутньому, якщо залучимо його до роботи та для розвитку його для наших потреб. У висновку автор приходить до того, що вже зараз ми можемо його доволі сміливо залучати до порівняльного аналізу, що буде більш ефективним та менш світоглядно сконцентрованим, бо ми позбуваємось значної долі людського фактора, який стає на заваді об’єктивній оцінці даних. За результатами дослідження ми можемо простежити певну подібність ранніх мистецьких робіт створених Штучним Інтелектом та особливо абстрактних сюжетів виконаних давньою людиною за часів палеоліту.

Ключові слова: археологічні студії, наскельний живопис, штучний інтелект, верхній палеоліт, новітні методи дослідження.

Мова: українська

PDF PDF

Цитування:
Соколовська, А.А. 2024. Штучний Інтелект та перспективи його використання для дослідження наскельного живопису доби верхнього палеоліту. VITA ANTIQUA, 15. Методи моніторингу та дослідження об’єктів археологічної спадщини, с. 127-135.

Джерела:

Леруа-Гуран, А. 1992. Палеолитическое пещерное искусство (религиозное искусство). В: Посредніков, В.А. (ред.). Донецкий археологический сборник, 2. Донецк: Аверс Ко, с. 9-29.

Beautyandai. 2023. History of AI Art from 1960s to 2023 [online]. Режим доступу: https://beautyandai.com/blogs/beauty-and-ai-blog/history-of-ai-art/?srsltid=AfmBOoqcT2AsYCJMIfb4DcR__HvnmBh3u-P2bu4D7e7pqtse4IVqeO25 [Дата звернення 30 серпня 2024].

Colson, А. 2020. Rock Art and AI [online]. UCL Heritage Science and Engineering Network Blog. Режим доступу: https://blogs.ucl.ac.uk/ [Дата звернення 30 серпня 2024].

Computer History Museum. 2016. Harold Cohen and AARON—A 40-Year Collaboration [online]. Режим доступу: https://computerhistory.org/blog/harold-cohen-and-aaron-a-40-year-collaboration/ [Дата звернення 30 серпня 2024].

Digitalartsblog. 2024. History of AI Generated Art [online]. Режим доступу: https://www.digitalartsblog.com/tips/history-of-ai-generated-art  [Дата звернення 30 серпня 2024].

Katevassgalerie. 2024. Harold Cohen: ‘Once upon a time there was an entity named Aaron’ [online]. Режим доступу: https://www.katevassgalerie.com/blog/harold-cohen-aaron-computer-art [Дата звернення 30 серпня 2024].

Outland. 2022. The Prophecies of AARON [online]. Режим доступу: https://outland.art/harold-cohen-aaron/ [Дата звернення 30 серпня 2024].