Перейти до контенту

VITA ANTIQUA                                                                          ISSN 2522-9419 (Online), 2519-4542 (Print)
Центр палеоетнологічних досліджень
VITA ANTIQUA 14, 2023, Матеріальна спадщина давніх епох : підходи, контексти, інтерпретації

Ірина Чечуліна¹
Взаємовплив металевого та керамічного посуду в давньогрецькій культурі: технології, стилістика та ринкові аспекти
1Інститут археології НАН України; Київський національний університет імені Тараса Шевченка
1ORCID: 0000-0003-3783-6277

DOI: 

АБСТРАКТ

Взаємовплив давньогрецьких металевих ваз на грецький керамічний посуд являє собою важливий аспект дослідження античного мистецтва та ремесел. Металеві вироби з бронзи, срібла та золота, вироблені давньогрецькими майстрами, не лише відзначалися високою майстерністю виконання, але й мали значний вплив на розвиток керамічного посуду. Феномен імітації гончарами торевтичних виробів відомий не лише в Греції, а й у ширшому міжкультурному контексті, зокрема в Ісламському світі та Китаї.

Металеві посудини часто служили зразками для керамічних виробів. Гончарі прагнули відтворити їх форми, пропорції та декоративні елементи. Це виявлялося у використанні схожих контурів та структурних частин.

Стилістичні елементи металевих ваз, зокрема орнаменти та мотиви, знайшли своє відображення у розписах керамічного посуду. Витончені геометричні візерунки та рослинні мотиви, що прикрашали металеві вироби, були адаптовані до техніки керамічного живопису. Гончарі намагалися передати естетичну цінність та складність металевих виробів через свої вироби, розвиваючи таким чином нові стилі та техніки розпису.

Розвиток технологій та методів виробництва металевих ваз стимулював технічний прогрес у виготовленні керамічного посуду. Запозичення технологій обробки поверхні, таких як полірування, імітація гравіювання або використання канельованих форм, дозволило гончарям створювати посуд, який імітував блиск металевих виробів.

Важливу роль у цьому процесі відігравав соціально-економічний фактор. Металевий посуд був предметом розкоші, доступним лише для еліти, тоді як керамічні аналоги дозволяли ширшій аудиторії долучитися до візуальної культури елітних предметів. 

Хоча основний вплив йшов від металу до кераміки, зафіксовані випадки зворотнього процесу. Популярні керамічні форми іноді відтворювалися у металі, що свідчить про взаємозалежність різних ремісничих традицій.

Таким чином, взаємовплив металевих ваз і керамічного посуду у Давній Греції є прикладом інтеграції різних ремісничих традицій, що сприяло розвитку матеріальної культури та мистецтва. Цей процес відображає багатогранність давньогрецького суспільства, де різні ремесла та мистецькі напрямки взаємодіяли та взаємозбагачувалися, створюючи унікальні твори, які й до сьогодні вражають своєю досконалістю та художньою цінністю.

Ключові слова: давньогрецький металевий посуд, керамічний посуд, торевтика, грецька кераміка, античне ремесло, матеріальна культура, технології виробництва.

Мова: Українська

PDF

Цитування:

Чечуліна, І. О. 2025. Взаємовплив металевого та керамічного посуду в давньогрецькій культурі: технології, стилістика та ринкові аспекти. VITA ANTIQUA, 16. Матеріальна спадщина давніх епох : підходи, контексти, інтерпретації.

Джерела:

Andrewes, A., 1991. Greek society. London: Penguin Books.

Boardman, J., 1979. The Athenian pottery trade. The Classical period. Expedition 21, 4, 33-39.

Boardman, J., 1988. Trade in greek decoration pottery. Oxford Journal of Archaeology 7.1, 27-33.

Chechulina, I., 2024. From Athens to Olbia Pontica: the Artistry of Black-Glazed ware. Kyiv: IA NANU.

Coşkun, G., 2011. Achaemenid bowls from Seyitömer Höyük. Olba, 19, 57-79.

Davis, D.L., 2009. Commercial Navigation in the Greek and Roman world. Ph.D. thesis. Faculty of the Graduate School of The University of Texas at Austin.

Furtwängler, A., 1885. Beschreibung der Vasensammlung im Antiquarium. Berlin: Antikensamlung.

Gill, D., 1991. Pots and trade: spacefillers or objects d'art? The Journal of Hellenistic studies, 111, 29-47.

Gill, D., Vickers, M., 1990. Reflected Glory: pottery and precious metal in classical Greece. Jahrbuch des deutschen Archäologisches Instituts, 105, 1-30.

Hayes, J., 1984. Greek and Italian Black-Gloss Wares and Related Wares in the Royal Ontario Museum. Toronto: Royal Ontario Museum.

Kaba, H., 2022. Comparing the Metal Vessel Acquisition Patterns and Trends of the Thracian and Cypriot Elite during the Classical Period. In: Delev, P. (ed.). Ancient Thrace: Myth and Reality. Proceedings of the Thirteenth International Congress of Thracology, 1, 191-206.

Kotitsa, Z., 2012. Metal-coated pottery in Macedonia in Late Classical and Hellenistic period. In: Drougou, S, Touratsoglou, I. (Hrsg.), Topics on Hellenistic pottery in ancient Macedonia, 108-125.

Krauskopf, I., 1984. Terrakotta-imitationen der bronzekannen der form Beazley VI in Athen, Westgriechenland und Etrurien. In: Brijder, H.A. (ed.). Ancient Greek and Related Pottery. Proceedings of the International Vase Symposium. Amsterdam: Allard Pierson Museum, p. 83-87.

MacDonald, B.R., 1981. The Emigration of Potters from Athens in the Late Fifth Century B. C. and Its Effect on the Attic Pottery Industry. American Journal of Archaeology, 85. 2, 159-168.

Moller, A., 2008. Classical Greece: Distribution. In: Scheidel, W. (ed.). The Cambridge economic history of the Greco-Roman world. Cambridge: Cambridge University Press.

Morel, J.-P., 1994. Céramique campanienne: Les formes. Rome: Ecole France.

Mozolevskyi, B.M., 1979. Tovsta Mohyla. Kyiv: Naukova dumka. (in Ukrainian).

Polyn, S.V., 1992. Ot Skyfyy k Sarmatyy. Kyiv: NANU. (in Russian).

Shefton, B., 1998. Metal and Clay: Prototype and Re-creation. Zoffany's "Tribuna" and Lessons from the Malacena Fabric of Hellenistic Volterra (Calyx-krater, Stamnos, Situla and the Achaemenid Rhython). Revue des Etudes Anciennes, 100-3-4, 619-662.

Sideris, A., 2015. Theseus in Thrace: The Silver Lining on the Clouds of the Athenian-Thracian Relations in the 5th Century BC. Sofia: Thrace Foundation.

Sideris, A., 2024. The Vratsa Situla and the Spread of the Palmette Motif. The Apogee of the Triballian Dynasty: The Triballoi and their Neighbours in the Classical and Early Hellenistic Times. Studia Archaeologica Universitatis Serdicensis, Supplementum VII, 49-69.

Skory, S., Khokhorovsky, Y. 2018. Bolshoi Ryzhanovsky Mound. Kyiv: Oleg Filyuk Publisher (in Russian).

Sparkes, B., 1977. Quintain and the Talcott class. Antike Kunst 20.1, 8-25.

Tereshchenko, O.I. 2013a. Antychne torhivelne sudno «Zmiinyi-Patrokl» (sklad produktsii). Archeologia, 3, 69-85.

Tereshchenko, O.I. 2013b. Pidvodno-arkheolohichne doslidzhennia antychnoho torhivelnoho sudna poblyzu o. Zmiinyi u Chornomu mori (polovyi sezon 2011 r.). Archeologia, 2, 64-77.

Themelis, P., Touratsoglou, G., 1997. Οι Ταφοι του Δερβενιου (Oi Tafoi toy Derbenioy). Athens.

Vickers, M., 1985. Artful crafts: the influence of metalwork on Athenian painted pottery. The Journal of Hellenic Studies, 105, 108-128.

Vickers, M., 2002. Potty prices. Ad Familiares 23, 9-10.

Vickers, M., 2010. Silver, horses and pots. In: Metzler, D. (ed.). Massadifiori. Essays presented to Herbert Hoffmann on his 80th birthday, 351-67.

Zimmermann, N. 1998. Beziehungen zwischen Ton- und Metallgefäßen spätklassischer und frühhellenistischer Zeit. Internationale Archäologie, 20. Leidorf: Rahden/Westf.