VITA ANTIQUA ISSN 2522-9419 (Online), 2519-4542 (Print)
Центр палеоетнологічних досліджень
VITA ANTIQUA 15, 2024, МЕТОДИ МОНІТОРИНГУ ТА ДОСЛІДЖЕННЯ ОБʼЄКТІВ АРХЕОЛОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ
Анастасія Гусак1
«Традиційний» археологічний малюнок : майбутній пережиток чи необхідність
¹ Національний університет «Києво-Могилянська академія»
1 ORCID: https://orcid.org/0009-0001-7995-4813
DOI: 10.37098/VA-2024-15-93-101
https://doi.org/10.37098/VA-2024-15-93-101
АБСТРАКТ
Навіть сучасну українську археологічну публікацію складно уявити без малюнків, які «за звичкою» були виконані «на папері». На противагу, в західній практиці подібний малюнок активно поступається цифровому аналогу, що не може з часом не вплинути і на українську науку. Існують іноземні праці присвячені дослідженню ментальних переваг «традиційного» малюнку та питання його необхідності, але в нашому просторі ще не існує робіт, які розглядають концептуальну (ментальну) «порожнечу», яку може внести зникнення традиційного малюнку.
Аргументування необхідності (чи відсутності останньої) для існування «традиційного» археологічного малюнку є ключовою темою роботи. Важливою частиною є окреслення визначень «традиційний», «діджитал» малюнки, а також концепцій психології, які пов’язані з формуванням археологічного знання.
Дана робота пропонує порівняльний аналіз ментального навантаження цифрового та «традиційного» в археологічній науці на основі соціальних досліджень проведених британськими археологами методикою Індексу навантаження NASA (NASA TLX), а також низці особистих спостережень. В роботі використовується ряд понять психологічної науки (наприклад, теорія ментальних концепцій) для опису «ментального» значення процесів створення археологічних малюнків.
Висновки роботи фокусуються на можливості та необхідності збереження «традиційного» малюнку як постійної практики та низці «плюсів» цифрового.
Ключові слова: археологічний малюнок, ментальні моделі, традиційний малюнок, діджиталізація, когнітивна археологія, археологічне знання.
Мова: українська
PDFЦитування:
Гусак, А.М. 2024. «Традиційний» археологічний малюнок: майбутній пережиток чи необхідність. VITA ANTIQUA, 15. Методи моніторингу та дослідження об’єктів археологічної спадщини, с. 93-101.
Джерела:
Asare, S., Walden, P., Aniagyei, E.D., Emmanuel, M.K. 2023. A Comparative Study of Traditional Art Techniques versus Digital Art Techniques in the Context of College Visual Art Education. American Journal of Arts, Social and Humanity Studies, Vol. 3, Issue 1, pp. 21-34. https://doi.org/10.47672/ajashs.1556 .
Hart, S.G., Staveland, L.E. 1988. Development of NASA-TLX (Task Load Index): Results of empirical and theoretical research. North-Holland: In: Advances in psychology. Vol. 52, pp. 139-183.
Johnson-Laird, P.N. 1983. Mental models: Towards a cognitive science of language, inference, and consciousness. Harvard University Press, No. 6. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=FS3zSKAfLGMC&oi=fnd&pg=PR6&ots=win8Q-hKKj&sig=-Qc9aKsnRjQ3mENVh1rLaimQtTQ
Jones, N.A., Ross, H., Lynam, T., Perez, P., Leitch, A. 2011. Mental Models: An Interdisciplinary Synthesis of Theory and Methods. Ecology and Society. Vol. 16, No. 1. https://www.jstor.org/stable/26268859 .
Kennedy, H., McKenzie, H. 2024. Art & Archaeology: Employing Drawing as an Observational Technique. Pathways, No. 4, pp. 27-44.
Morgan, C., Petrie, H., Wright, H., Taylor, J.S. 2021. Drawing and Knowledge Construction in Archaeology: The Aide Mémoire Project. Journal of Field Archaeology, Vol. 46, No. 8, pp. 614-628. https://doi.org/10.1080/00934690.2021.1985304 .
Sapirstein, P. 2020. Hand Drawing Versus Computer Vision in Archaeological Recording. Studies in Digital Heritage, Vol. 4, pp. 134-159. http://dx.doi.org/10.14434/sdh.v4i2.31520 .
Stengers, I., Muecke, S. 2018. Another Science is Possible: A Manifesto for Slow Science. John Wiley & Sons, 220 p.